Vad jobbar vi inom UX med egentligen?

I förra veckan var det en gammal vän till mig som erkände att hon hade svårt att förstå vad jag egentligen jobbade med. Det fick mig att inse att det kanske inte är så självklart som man kan tro.

Visst det är väldigt mycket designarbete, men minst lika mycket förarbete.

Jag hjälper företag och organisationer att skapa bra användarupplevelser på sina tjänster och produkter. En användarupplevelse är vad som sker då någon använder produkten eller tjänsten, det är inget man kan tvinga fram hos en användare man kan bara bädda för att det ska bli som man vill.

Användarupplevelser är inte bara yta utan väldigt mycket bakomarbete. Man måste ta reda på vilka som ska använda det, varför de skulle vilja använda det och till sist hur de vill använda det. Vad är det för nytta för målgruppen att använda den här produkten eller tjänsten.

Bild ifrån Pinterest

I detta finns det också paradoxer om att man historiskt sett har lagt ned mycket pengar och tid på produkter och tjänster som ingen egentligen velat ha, detta har kostat mycket både för de som har producerat produkten eller tjänsten men också för de som köpt den. Förr i tiden glömde man ofta bort att det fanns någon som skulle använda det i slutändan.

Så det jag gör som UX specialist och designer är:

  • tar reda på och tydliggör målgrupperna och deras verklighet (vad som får dem att gilla vår produkt)
  • hjälper företag och organisationer att prototypa fram lösningar som ger målgrupperna nytta
  • verifierar hypoteser IRL (genom att testköra prototyper med målgrupper)
  • minimerar onödigt arbete på lösningar som ingen vill ha

Jag  jobbar också med alla möjliga produkter och tjänster, allting som har en användare på andra sidan. Detta har gjort att jag har jobbat med designen av allt ifrån lastbilar, webbtjänster och telefoner till stora flygplatser.

2 reaktioner på ”Vad jobbar vi inom UX med egentligen?

  1. Bra förklaring! Jag känner igen det från åtminstone ett av mina företagsutvecklingsuppdrag, där det poppade upp som ett extra bonus. När vi gick igenom med all personal vad de ville ha i datasystemet och som de saknade nu och vad som skulle förbättras för alla från lagerpersonal till säljare, ekonomer och administratörer fick vi många suckar och mycket information. Det dataföretag som höll på att anpassa systemet för företaget fick all denna info. Sedan återkom de efter implementeringen och var överlyckliga för de hade sluppit en massa klagomål och anpassningskostnader. Det gav mig ett antal nya uppdrag via dem!

    1. Vad kul att du känner igen dig Lasse! Ja, arbetet med att skapa produkter och tjänster som är nyttiga i verkligheten har leverantörerna aldrig kunnat förstå sig på. Man har gärna velat hoppa till lösningen så fort som möjligt. Tyvärr är det så på många ställen fortfarande. Men utvecklingen går åt rätt håll!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>