UX Storytelling

Storytelling

Bild lånad ifrån flickr

Nuförtiden har man inte många minuter på sig att förmedla de där viktiga sakerna som man vill få fram om användarnas problem, verklighet och önskemål eller den användarresa de gör genom ens tjänst (eller produkt). Folk i verksamheten är helt enkelt för upptagna med att släcka sina egna bränder, så de har svårt att ta sig tid till att bry sig om användarna. Inget nytt under solen där…

Men vi inom UX kan ta hjälp av marknadsförarnas knep här, bara det att vi marknadsför vår info internt mot våra kollegor. Ett superbt verktyg som har kommit på senare år inom marknadsföring är storytelling som passar oss precis.

En historia skär igenom bruset, man orkar lyssna och titta och vips så har man tagit till sig den informationen som vi egentligen ville förmedla till dem. Allra smidigast är det om man kan få fram hela personans användar-resa in på ett par minuters film-klipp, så att betraktaren snabbt får en känsla av hur det är att ta ett par steg i användarens skor.