Uppehålla en bra serviceupplevelse över tid

restaurangbesok

När man jobbar inom service så gäller det ju att ständigt uppehålla en bra service gentemot kunderna. Så att varje kund ska känna att den fick en bra kundupplevelse. Men det är inte så lätt som det låter. Det är människor det handlar om och omständigheter och saker händer som gör att det inte blev så bra i slutändan. I värsta fall avreagerar kunden sig i sociala media någonstans där andra presumtiva kunder håller till och avskräcker dem till att anlita dem. 

Alla vill ju erbjuda den bästa servicen, alltid, eller hur? Det enda man kan göra är ju att lära av sina misstag så att man inte gör samma sak igen.
Företag inom service som inte lyssnar och lär av sina kunders intryck kommer inte att gå så bra. Det är ju faktiskt på grund av kunderna som man har den där servicen och för att de ska uppskatta den.
Kundresor är ett jättebra verktyg för att jobba med att uppehålla kundupplevelser över tid. Det gör det lättare att kommunicera hur man vill att alla ska jobba i varje kontaktyta och det gör det lättare att mäta om det blev som man tänkte i varje kontaktyta, utifrån kundens perspektiv.
En upplevelse av en service kan man ju bryta ned i ett pärlband av händelser. Eller hur? Innan då man får upp ögonen för den, då man beslutar sig för att gå dit, då man går dit, under tiden då man är där och alla steg som man går igenom då, samt efteråt då man har går därifrån, vill man komma tillbaka?