Lean och design hur hänger de ihop?

Jag startade en diskussion på det fantastisk Twitter med Johan kring relationen mellan design och Lean. Johan skrev ett intressant inlägg på sin blogg kring detta  funderar mycket på VOC – the voice of the customer. Dessa smarta lösningar som bland annat Apple har skapat för sina kunder , lösningar som inte kunden inte specifikt efterfrågar. Hur lyckas men med detta?

Jag tror mycket på just Genchi Genbutsu (att ge sig ut i verksamheten/verkligheten studera)  att observera kunden i dennes naturliga miljö för att kunna se kontexten och även skapa sig en bättre uppfattning om just K- Kognition i LUCK, hur kunden uppfattar och tar emot information och intryck i en viss situation. Det  är just med denna kunskap som man kan skapa lösningar som inte kunden frågar efter ,men det är något som tillför mycket värde. Men för att göra detta möjligt gäller det att ha kunskap om kunden och den miljö som denne dagligen befinner sig i och även problem som kan uppstå i denna miljön.

För övrigt tycker jag att Lean är en filosofi och ett sätt att vara  - att tänka värdeskapande för kunden i de produkter och tjänster som utvecklas är grunden till en bra produkt. Just här kommer vi in på kognition igen – det mänskliga tänkandet kan man även kalla det. Kärt barn har många namn.

2 reaktioner på ”Lean och design hur hänger de ihop?

  1. Hej!
    Påminn mig om Kano-modellen! Den är mycket intressant när vi talar just om vad vi ska göra för vissa typer av kunder. I vissa fall kan vi satsa pengarna helt galet…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>