Hur man gör produkter som människor älskar

 

Hur man gör produkter som människor älskar är väl något som alla företag vill skapa. Det som arbetar med utveckling av produkter och mjukvara står inför ett utmaning att lyckas omvandla krav ifrån beställare, marknadsavdelning, kunder och många fler intressenter och målgruppen- till kod. Alla vi UXdesigners, utvecklare och testare som arbetar med att skapa produkter och tjänster vet att det som vi alla talar om för mjukvaran att göra- kommer att ske. Därför är det så oerhört viktigt att den kod och de krav, design som skapas grundas i ett affärsmål och ett effektmål – alltså att det adderar ett värde för kunden.  För just som Steve Jobs säger design är hur det fungerar – därför är det viktigt hur den skapas. Ibland kan fallet vara att projektet utvecklar en webbtjänst åt en kund med mycket liten it och teknisk kunskap – de vill ha hjälp med att lösa ett problem i sin verksamhet med hjälp av denna tjänsten. Då är det vår skyldighet att hjälpa dem att extrahera och formulera effektmål och affärsmål som senare kan brytas ner till mindre krav vidare till kod – men hela tiden med en tydlig återkoppling till just effektmålen och affärsmålen, om man tappar fokus ifrån dessa är risken mycket stor att det kommer att adderas kod som icke är värdeskapaden för kunden. Hur gör man detta på ett enkelt sätt för hur svårt kan det egentligen vara?

Jo det finns några nyckelelement som jag kan dela med mig utav – dessa är inspirerade ifrån Lean, UX och agile utvecklingsmetodik.

-Ett tätt sammansvetsat utvecklingsteam med många olika kompetenser (UX,utvecklare,grafiker,serviceägare,kund,testare mm)    viktigt är att det är teamet som har mandat att fatta alla designbeslut

- Tydliga effektmål och affärsmål – märbarhet och spårbarhet till krav säkerställa att ingen waste adderas

- Gemba – studera din slutkund och kom nära din slutkund för att lär dig förstå förutsättningar hur de lever, tänker och miljön de rör sig i.

- Visualisera designlösningar för att säkerställa att alla delar samma uppfattning – öka transparansen och gör kraven mindre abstrakta

- En smidig utvecklingsmetod som gör att du snabbt kan testa,verifiera och modifiera designen med de olika målgrupperna och intressenterna

- Välj en metod som passar dina behov kopiera inte andras lösningar – Lean, UX  och agile utvecklings metoder bjuder på ett smörgåsbord och det är lätt att plocka på sig för mycket – välj noga ta endast de verktyg du behöver.

Detta är bara några enkla guidelines – men förlora er inte på detaljer det är lätt att förlora sig i dem och tappa fokus ifrån målet.

Utvecklar gärna detta ämnet ytterligare och delar med mig av mina tips och erfarenheter om ni läsare vill.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>