Effektivare shopping är det möjligt?

Vardagen är full av olika typer av val, att som konsument ställas inför olika val inför köpet av en ny vara är därför inget konstigt. Men det som kan ses som knepigt (eller ineffektivt som jag väljer att kalla det) för en redan stressad kund då det är dax att betala, välja hur betalningen skall ske – kontant eller med kort. Då jag tar fram mitt kort för att betala kommer nästa val – skall jag använda chippet eller skall jag använda kortets remsa? Nu har jag även små söt lappar och hänvisningar som butikspersonalen i all vänlighet har skrivit, till min hjälp. Då jag väl skall börja knappa in min kod presenteras ytterligare val för mig – konto eller kredit. Bankerna och tillverkarna av kortterminalerna gör det inte lätt för mig att välja, hos en butik finns knappen för valet konto till höger och hos en annan butik finns den till vänster. Varför kan inte bankerna skapa en standard för hur alla dessa olika typer av kortterminaler skall konfigureras för att underlätta för kunderna vid deras kortköp. Svaret på frågan – Ja det är möjligt med en effektivare shopping.

2 reaktioner på ”Effektivare shopping är det möjligt?

  1. ICA:s nya betalterminal (den flashiga varianten som lyser blått) tyckte jag var besvärlig i början. Jag fattade inte alls var ICA-kortet skulle dras, eftersom kortläsaren är väl undangömd, och hade nog inte listat ut det utan hjälp från kassörskan. Dessutom var man tvungen att trycka på avbryt-knappen innan man fick sätta in betalkortet (i en annan kortläsare). Helt ointuitivt. Det sistnämnda har de dock ändrat på. Det funkar även utan att man trycker på knappen. Men jag håller med dig, när det gäller sådana här saker är det guld värt med standardisering. Don’t make me think, som Steve Krug skulle säga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>