Att boka ett träningspass – otroligt jobbigt

workout

Idag skriver jag mitt #017 inlägg för #blogg100 på simplyusable.  Jag har nyligen börjat träna kickboxning och blev nu inspirerad och sugen på att boka ett yoga pass på Nordicwellness, då jag endast tränar på gymmet så har jag inte bokat något pass förut, vet inte heller om jag blir speciellt sugen på att  göra det i framtiden heller.  Bilden i inlägget visar skärmdumpar ifrån min smartphone – då jag försökte boka pass påvägen hem ifrån jobbet på spårvagnen hade jag inte tillgång till min dator. Att boka ett pass på hemsidan för nordic wellness är nästan lika jobbigt som att utföra själva träningspasset – lite ironiskt. Tyvärr upplever jag inte att detta gym ger mig speciellt hög return of investment på grupptränings aktiviteter. Vidare kan jag ju även tillägga att Nordic wellness just har bytt namn ifrån Sportlife och hela sidan och domännamnet är nytt – varför inte satsa på att skapa en sida som följer standarden och trenden för hur en webb ser ut år 2013  och på så vis lättare möta kundernas förväntningar.

Nu skall jag ta er igenom de många stegen

1. Här surfar jag in på nordiwellness genom att använda Safari – bild 1 visar då jag just öppnat sidan. Den ser ju inte speciellt inspirerande eller tilltalande ut är min första reflektion, inte blir jag mer sugen på att träna. Då sidan inte är responsive och anpassar sig efter storleken på min smartphone får jag zooma och famla runt med mitt pekfinger över hela sidan tills jag hittar BOKA – så jag väljer den. Redan här känner jag att det har gått för lång tid sedan jag öppnade sidan tills jag hittar den information jag söker.

2. Här väljer jag vilken typ aktivitet som jag vill boka – väljer här gruppträning.

3. Nu visas en låååång lista med alla tränings center som finns – på denna skärmen är det jobbigt att läsa då texten är otroligt liten (upplevelsen på min dator är inte speciellt bättre). Jag väljer domkyrkan som center – och känner att nu börja mitt tålamod verkligen tryta – och förväntar mig att jag nu skall komma direkt till bokningssidan med schema.

4. Till min förvåning presenteras ytterligare en sida med en stor mängd information och blinkande text :( Nu är blir jag trött och irriterad samtidigt som jag inser att jag blir tvingad att ytterligare göra ett val – bokningssida. Det var detta som jag förväntande mig att hitta då jag gjorde mitt val i steg 2.

Här slutar jag – går inte vidare då jag tappat motivation av alla dessa interaktioner ,jag upplever att det är nästan lika många steg kvar innan jag har lyckats boka ett träningspass:(

Navigering, struktur,kategorisering och användbarhet är några grundläggande viktiga områden som mycket tydligt har glömts bort i skapandet av denna sidan. Tänk vilka möjligheter som det finns för ett gym att skapa en sida som är inspirerande och motiverande för kunderna – kanske med hjälp av lite gamification.

 

 

 

 

 

En reaktion på ”Att boka ett träningspass – otroligt jobbigt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>