Allting är en upplevelse – även de dåliga

error message

Att kunna vända någonting dåligt och göra det till det bättre är inte alltid det lättaste.
Vi som arbetar med att skapa digitala upplevelser är väldigt bra på att designa bra för de tillfällen då allting går bra. Men de tillfällen där de går fel – dessa kan ibland lämnas åt sitt öde och den själva upplevelsen av felet kan bli mer negativ för den människa som finns där på andra sidan av skärmen än vad det hade behövt bli. Genom att skapa bra design för även de dåliga tillfällena och upplevs de med stor sannolikhet mindre dåliga. Att skriva en positiv text och om en negativ händelse på det sättet som HM har gjort i exemplet ovan visar på just detta. Då jag satt i soffan med min ipad i knät och kollade in kläderna i shopen möttes jag plötsligt av detta. Att en sida helt plötsligt inte fungerar har ju hänt flertalet gånger – men oftast möts jag av en ganska teknisk text som inte på något vis förklarar att det inte har något med mig att göra orden ” It is not you , it is us” förmedlar just detta. En grundregel är ju att få användaren att känna att de fel som uppstår inte är dennes fel – vi vill ju inte skapa en upplevelse där folk skall känna att de gör fel – då det är som på något tekniskt vis krånglar.